Vanliga frågor

Här kan du få svar på frågor som rör din lägenhet eller fastigheten!

Tex

"Hur skaffar jag nya nycklar?" 

"Stopp i avoppet"

Tvättstuga

Luckan till tvättmaskinen går inte att öppna, vad kan jag göra?

Om maskinen har stannat, är vattenfylld med tvätt i och luckan inte går att öppna, så finns det en knapp under luckan under maskinen som kan tryckas in och då ska luckan gå upp. Om detta inte fungerar, ta kontakt med rekommenderad rörmokare från Hantverkarlistan (https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm).

 

Lägenhetsfrågor

Hur, när och var stänger man av vatten när man renoverar/reparerar i lägenheten?

I första hand ska du kontrollera om det går att stänga av vattentillförseln i lägenheten. Därefter kontakta Claes Vikström, Göran Kontin eller Ulla Flacke, se lista styrelsemedlemmar, som har nyckel till huvudavstängningen för vatten i tekniska rummet eller vattenmätaren beroende på vilka åtgärder som ska göras.

 

Jag har stopp i toaletten/handfatet/köksavloppet. Hur åtgärdar jag detta?

Handfat och köksavlopp behöver man bland själv rensa. Börja med att själv rensa vattenlås etc., dvs. det som man kommer åt. Är det stopp längre ner så kontakta en av de rörfirmor som finns angivna i Hantverkarlistan (https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm). 

Huvudproppen i lägenheten har gått. Hur kan jag laga/byta den?

Kontakta Claes Vikström, Göran Kontin eller Ulla Flacke, se lista styrelsemedlemmar, som har nyckel till lägenhetens huvudströmbrytare i källaren. 

Grannen renoverar på helgen/sent på kvällarna. Vilka tider gäller för arbete i

lägenheten?

Generellt gäller att alla boende ska visa hänsyn och inte störa sina grannar. Detta gäller särskilt vardagar kl. 22.00 – 07.00. Se trivselreglerna.

 

Grannen använder diskmaskin/tvättmaskin/är högljudd sent på kvällarna. Vad gäller för detta?

Generellt gäller att alla boende ska visa hänsyn och inte störa sina grannar. Detta gäller särskilt vardagar kl. 22.00 – 07.00. Se trivselreglerna.

 

Vad gäller angående brandskyddet i lägenheten?

Varje lägenhet ska vara utrustad med brandfilt, brandsläckare och brandvarnare. Medlemmen ansvarar för att kontrollera att brandvarnaren fungerar och att byta batterier. Föreningen har försett varje lägenhet med brandfilt och brandsläckare. När medlem flyttar ska dessa lämnas kvar.

Nycklar

Jag behöver en ny lägenhetsnyckel. Hur kan jag få en ny?

Kontakta Claes Vikström, se lista styrelsemedlemmar, för ytterligare information och beställning. Lägenhetsnycklar är skyddade och kan endast beställas genom styrelsen.

 

Jag behöver en ny nyckel till postfacket. Hur kan jag få en ny?

Kontakta Ulla Flacke eller Claes Vikström, se lista styrelsemedlemmar, om du behöver en ny nyckel till postfacket eller om du har glömt nyckeln och behöver få tillgång till ditt fack.

 

Jag behöver en ny nyckel till bokningstavlan för tvättstugan. Hur kan jag få en ny?

Ny nyckel till bokningstavla kan köpas hos den rekommenderade låssmeden på Hantverkarlistan (https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm). 

 

Balkong och fönster

Min markis är sliten/min markis håller på att lossna. Var kan jag köpa en ny och vad

gäller när man köper en ny?

Kontakta Älvsjö Markis och Persienn (kontaktuppgifter https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm) och beställ en markis i grön markisväv. Medlemmen betalar själv kostnad för markis och installering. 

 

Finns det regler för balkongskydd/blomlådor på balkongkant?

Balkongskydd ska ha samma färg, dvs. röd markisväv. Se balkonger på gården som har balkongskydd. Blomlådor får sättas upp utanför balkongen om särskilda lådhållare monteras. De kan beställas hos Fästeb (www.fasteb.se). I annat fall måste balkonglådorna hängas inåt på balkongräcket.

 

Får jag grilla på balkongen?

Du får endast använda elgrill på balkongen. Det är mycket viktigt att du iakttar försiktighet vad gäller risk för brand. Se även brandskyddsreglerna. 

 

Får jag röka på balkongen?

Du får inte störa grannarna genom att röklukt tränger in i annans lägenhet. Det är förbjudet att kasta ut fimpar från balkong eller fönster.

 

Kakelugn

Det ryker in när jag eldar i min kakelugn. Vad ska jag göra?

Se råd och instruktioner från sotaren. Hjälper inte detta kontakta rekommenderad sotare från Hantverkarlistan (https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm).

 

Kan jag elda i min kakelugn?

Om kakelugnen är renoverad och godkänd för eldning kan du elda i kakelugnen. Om du är osäker om kakelugnen och kaminen är godkända för eldning kontakta rekommenderad sotare från Hantverkarlistan (https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm).

 

TV och bredband

 

ComHem fungerar inte. Vad kan jag göra?

Kontakta ComHem (kontaktuppgifter https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm).

 

Mitt bredband fungerar inte. Vad kan jag göra?

Kontakta Telenor/Bredbandsbolaget (kontaktuppgifter https://knoppen3.bostadsratterna.se/oss-som-bor-i-knoppen3/hantverkare-mm).

 

ComHem/Telenor behöver komma in i lägenheten och medlemmen är inte

hemma/kan inte nås. Hur kommer de in i lägenheten för att kontrollera/laga ledningar,

etc.?

Endast medlemmen själv kan släppa in ComHem i lägenheten. Föreningen har inga huvudnycklar.

 

Gården

 

Jag ska ha en fest. Kan jag använda gården och grillen då? Vad gäller för detta? Hur bokar jag gården?

Boka datum och tid på bokningsschemat på anslagstavlan utanför tvättstugan/hissen. Du kan använda föreningens grill. Du köper egen grillkol och gör ren grillen efter dig samt kastar alla sopor i soprummet.

 

Vid försäljning

 

Jag ska flytta. Vad gör jag med avtal som är kopplade till lägenheten när jag flyttar?

Du ska säga upp de avtal som du har skrivit avtal för, t.ex. el och bredband.

 

Jag har gamla saker/möbler som jag vill slänga. Hur gör jag detta?

Stockholm har upphandlade transportföretag som kan hämta grovavfall, gamla möbler, etc., dock inte miljöfarligt avfall. Se: www.stockholmvattenochavfall.se/avfall-och-atervinning/returformular 

Du kan också boka direkt med ett företag, t.ex. PIXALL (www.pixall.se). De är ett av de upphandlade företagen och går under samma taxa som genom Stockholm Stad.

Du kan också kontakta styrelsen och höra om någon samordnad bortforsling är planerad.